Autor: Külli Reino, palgauudised.ee toimetaja • 13. aprill 2023

Alaealiste töötamine | Tööandja kohustused ja õpetlikud näited, kuidas mitte ämbrisse astuda

Lapsed on tagasi suvisel tööturul. Vaatame üle, milliega tuleb arvestada alaealiste tööle võtmisel ja tutvustame paari tööinspektsiooni töölauale jõudnud juhtumit, kus tööandja on eksinud ja alaealised isegi ohtu seadnud.
Foto: Pixabay

Töölepingu seadus lubab sõlmida töölepingu 7–12-aastase alaealisega tegemaks kerget tööd vaid kultuuri-, kunsti-, spordi- või reklaamitegevuse alal ja vähemalt 13-aastase lapsega põllumajandustööde, kaubandus- või teenindusettevõttes tehtavate abitööde või toitlustus või majutusettevõttes tehtavate abitööde või muude kergete tööde tegemiseks.

Seejuures peab tööandja arvestama, et laps ei tohi tööd tehes puutuda kokku töökeskkonna ohuteguritega, mis on lastele keelatud.

1. septembril 2022. aastal jõustus töölepingu seaduse muudatus, mille kohaselt ei pea enam tööandja 13–14-aastaseid alaealisi töötamise registris vähemalt kümme tööpäeva enne lapse tööle asumist registreerima. Piisab töötamise registrisse kande tegemisest hiljemalt tööle asumise hetkeks.

Tööandja ei pea taotlema Tööinspektsioonilt nõusolekut alla 13-aastase noore töölevõtmiseks, küll aga on tööandjal kohustus teha kümme tööpäeva enne 7–12-aastase tööle asumist töötamise registrisse vastav kanne.

Tööandjal on lisaks kohustus alaealise töötajaga töölepingu sõlmimisel küsida tema seadusliku esindaja nõusolekut ning teavitama alaealist ja alla 15-aastase alaealise seaduslikku esindajat alaealise tööga seotud riskidest ning tema ohutuse ja tervise kaitseks rakendatud abinõudest enne alaealise lapse tööle asumist.

Tööandjal tuleb rakendada riskianalüüsist lähtuvalt vajalikke abinõusid alaealise töötaja terviseriskide vältimiseks. Alaealise töötaja riske tuleb hinnata enne alaealise tööle asumist ja juhul, kui töötingimustes on toimunud oluline muudatus.

Piirangud alaealise töötegemisele

Töölepingu seaduse (TLS) § 7 lg 2 sätestab üldised alaealiste töötamise piirangud. Sätte kohaselt ei tohi tööandja töölepingut sõlmida alaealisega ega lubada teda tööle, mis:

1) ületab alaealise kehalisi või vaimseid võimeid;

2) ohustab alaealise kõlblust;

3) sisaldab ohte, mida alaealine ei suuda õigel ajal märgata ega ära hoida kogemuse või väljaõppe puudumise tõttu;

4) takistab alaealise sotsiaalset arengut või hariduse omandamist;

5) ohustab alaealise tervist töö iseloomu või töökeskkonna ohutegurite tõttu.

Vanusega seotud piirangud alaealise töötamisel

0–6-aastane

- töö tegemine on ilma eranditeta töölepingu alusel keelatud.

7–12-aastane

- lubatud teha kerget tööd kultuuri-, kunsti-, spordi- või reklaamialal;

- töölepingu sõlmimiseks on vajalik seadusliku esindaja nõusolek;

- tööandja peab kümme tööpäeva enne 7–12aastase tööle asumist tegema töötamise registrisse vastava kande.

- tööinspektoril õigus kaasata alaealise tahte väljaselgitamiseks lastekaitsetöötaja.

13–14-aastane

- lubatud teha tööd, mille puhul töökohustused on lihtsad ega nõua suurt kehalist või vaimset pingutust;

13-aastase alaealisega võib töölepingu sõlmida järgmiste tööde tegemiseks:

1) põllumajandustööd;

2) kaubandus- või teenindusettevõttes tehtavad abitööd;

3) toitlustus- või majutusettevõttes tehtavad abitööd;

4) muud tööd, mis vastavad TLS § 7 lg-s 2 ja 4 sätestatud nõuetele.

15–16-aastane ja koolikohustuslik

- lubatud teha tööd, mille puhul töökohustused on lihtsad ega nõua suurt kehalist või vaimset pingutust;

- töölepingu sõlmimiseks on vajalik seadusliku esindaja nõusolek;

15–16-aastane,kes ei ole koolikohustuslik

- üldised TLS § 7 lõikest 2 tulenevad piirangud;

- töölepingu sõlmimiseks on vajalik seadusliku esindaja nõusolek;

17-aastane

- üldised TLS § 7 lõikest 2 tulenevad piirangud;

- töölepingu sõlmimiseks on vajalik seadusliku esindaja nõusolek.

Tööinspektsiooni töölaualt

Alaealised vetelpäästjad

Tööinspektsioonile laekus murelikult lapsevanemalt teade selle kohta, et tema 16-aastane laps töötab tema nõusolekuta mängumaal, kus ta valvab basseini ääres lapsi. Väidetavalt töötavat alaealisi seal rohkem ning ta arvas, et alaealised töötavad ilma töölepinguteta.

Tööinspektorid teostasid mängumaal ette teatamata kontrolli. Kontrolli käigus vesteldi tööandja esindajaga ning ka tööl olnud töötajatega. Tuvastati, et alaealiste töötajate töötamisel esines töösuhtele omaseid olulisi tunnuseid. Tööandja oli aga alaealised tööle võtnud võlaõiguslike teenuse osutamise lepingutega, mis viitaks, nagu oleksid need noored inimesed iseseisvad teenuseosutajad.

Omakorda väärib märkimist asjaolu, et tööandja oli rakendanud alaealisi tööle, mis ei olnud nende jaoks ohutu. Tööinspektorid tuvastasid, et vähemalt kaks alaealist tegid tööd, mis võib ületada alaealise kehalisi või vaimseid võimeid ning sisaldab ohte, mida alaealine ei suuda õigel ajal märgata ega ära hoida kogemuse või väljaõppe puudumise tõttu.

Näiteks oli alaealiste ülesandeks olla tuubiraja ääres ja abistada ning juhendada seal lapsi. Tuubirada oli üsna järsk ja kõrge ning suundus looduslikku veekogusse. Tuubiraja lõpus ei olnud vesi sügav, kuid meetrid eemal oli sügavus juba suurem ning õnnetuse juhtumise tõenäosus oli olemas. Sellisel juhul oli oht, et alaealine töötaja peab olema valmis, et tuubirajalt alla sõites võib laps sattuda ohtu ning võib vajada päästja abi. Kontrolli hetkel tööl olnud alaealistel puudus vetelpäästja väljaõpe ning sellest tulenevalt puudusid ka olulised teadmised ja oskused võimaliku õnnetuse korral last päästa ning esmaabi osutada.

Kuigi kontrolli hetkel tuubirada parasjagu ei kasutatud, kuna oli pilves ja jahedamapoolne ilm, oli rada kasutamiseks avatud, peatasid tööinspektorid alaealiste töö.

Alaealiste töö kohvikus

2022. aasta suvel teatati Tööinspektsioonile tööandjast, kes peab kohvikut, kuhu võetakse tööle eelistatult noori, alaealisi tüdrukuid. Teataja palus Tööinspektsioonil kontrollida, kas töötamisel on laste õigused kaitstud ja riigile makse makstakse.

Tööinspektor kaasas teate kontrollimisele Maksu- ja Tolliameti inspektori. Tööandjale ette teatamata kontrollil ilmnes, et tööle oli võetud kolm last vanuses 11–12 aastat. Laste tööülesanneteks oli piletite ja toidu müümine. See tähendab, et 11–12-aastased lapsed käitlesid sularaha ja teostasid müügitehinguid makseterminaliga.

Tööandja lastega töölepinguid sõlminud ei olnud. Ühtlasi ei olnud tööandja registreerinud alaealisi töötajaid töötamise registrisse, mis oleks Tööinspektsioonil võimaldanud teha eelkontrolli alaealiste töötajate töötingimuste üle.

Kuna tööinspektor leidis, et kõnealusel juhul oli töö alaealiste jaoks vastunäidustatud, mis tähendab, et tegemist ei olnud töölepingu seaduse mõttes kerge tööga, siis peatas tööinspektor alaealiste töötamise ja kutsus lastele vanemad järele.

Ilmnenud asjaolude tõttu alustas Tööinspektsioon väärteomenetluse ja määras teo toimepanijale rahatrahvi.

Allikas: Tööinspektsioon

Liitu Palgauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Palgauudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Mare TimianPalgauudised.ee juhtTel: 6670405
Külli ReinoPalgauudiste toimetajaTel: 6670405
Cätlin PuhkanPalgauudised.ee turunduslahenduste müügijuht Tel: 53 315 700